”Är vi människor här bara för att äta, sova och arbeta varje dag i livet? Finns det inte något mer till vår existens än denna cirkeln som bestämmer vår status men samtidigt tar bort våra åsikter och mest av allt, våra känslor?”

Så skriver en av högstadieeleverna i den essäsamling vi på Frihetsförmedlingen nu har glädjen att få publicera. Under hösten har två klasser i årskurs nio på Skälltorpsskolan i Göteborg skrivit essäer om begreppet frihet. Frihetsförmedlingen har fått förtroendet att vidareförmedla deras tankar.

Samlingen ger en sällsamt ärlig inblick i ungdomarnas vardag: deras hopp, vardag, värderingar och samhällsperspektiv…

Picture of Frihetsförmedlingen

Frihetsförmedlingen

Sveriges största förmedlare av frihet

”Är vi människor här bara för att äta, sova och arbeta varje dag i livet? Finns det inte något mer till vår existens än denna cirkeln som bestämmer vår status men samtidigt tar bort våra åsikter och mest av allt, våra känslor?”

Så skriver en av högstadieeleverna i den essäsamling vi på Frihetsförmedlingen nu har glädjen att få publicera. Under hösten har två klasser i årskurs nio på Skälltorpsskolan i Göteborg skrivit essäer om begreppet frihet. Frihetsförmedlingen har fått förtroendet att vidareförmedla deras tankar.

Samlingen ger en sällsamt ärlig inblick i ungdomarnas vardag: deras hopp, vardag, värderingar och samhällsperspektiv. Flera av ungdomarnas tankar ligger på en filosofisk nivå som gör ett bestående intryck på oss. Här finns betraktelser om alltifrån pengar, föräldrar och mobbing till reflektioner om döden, religion och friheten i att vara sig själv.

Initiativet till samarbetet med Frihetsförmedlingen togs av SO-läraren Samuel Jonasson vid Skälltorpsskolan, som tyckte att begreppet frihet var en spännande ingång i frågan om hur strukturer påverkar individ och samhälle:

”Vi pratade om diktatur och demokrati under ett kursmoment om politik. Vad innebär det att fostras till demokratiska medborgare? Hur fria är våra val egentligen? Diskussionen väckte stor entusiasm hos eleverna som började fundera ordentligt både över vad frihet är för dem själva och i samhället.”

Eleverna fick i uppgift att skriva en essä på max en A4-sida. Direktiven var öppna: att med fria ord och utifrån inspiration från lektionen beskriva vad frihet är för dem. Totalt har 14 elever valt att dela med sig av sina essäer via Frihetsförmedlingen.  Klicka på knappen om du vill gå direkt till hela essäsamlingen i pdf-format, men börja gärna med att läsa de citat ur essäerna vi delar med oss av här nedanför.

CITAT UR NIORNAS ESSÄER

”Vad är frihet? Finns frihet ens? Eller är frihet bara ett koncept som människan har hittat på för att ha något att leva för?”

”…du vet dagar när det regnar en sån där sen höstkväll det e mörkt och regnet öser ner, att gå ut och ta en promenad i det lätta rena luften och den mysiga stämningen att höra regnet slå ner mot mark och objekt i mörkret ger mig lugn och frid jag känner mig så fri just under den stunden.”

”Man föds och redan i ung ålder måste man lära sig prata, gå, springa, sitta osv. Några år senare är du låst bakom en skolbänk och har inget alternativ än att stanna kvar där då lagen stoppar dig att göra annat…Ja det är fördelar som vi i Sverige har som inte andra länder har, men ändå är vi också fast bakom galler och tvungna till att göra allt som staten vill att man ska göra…”

”En stor del av frihet för mig är att kunna komma hem sätta mig framför min skärm och koppla upp mig online och kunna spela med folk från alla delar i världen. Att bara kunna få spela och sätta sig in i en annan karaktär där man kan glömma alla problemen man har i verkliga livet det är frihet för mig.”

” Jag känner mig mest fri när jag sitter på en bänk i tystnaden och inte tänker på skolan, ekonomi och vardagliga problem, när man är stressad så känner man sig inte lika fri.”

”Frihet är att vara accepterad utan att vara förstådd.”

”Frihet för mig är när man får tänka, tro, älska och vara vem man är.  Men så är det inte i samhället, man får inte älska vem man vill, man får inte ser ut hur man vill eller vara vem man är. Samhället har ritat upp hur vi ska vara, män måste gilla sport, inte visa känslor, ha muskler. Kvinnor ska ha smink, vara smala, visa känslor. Det är fel att killar har smink på sig, fel att älska samma kön säger samhället i vissa länder. Även här i Sverige tycker vissa att det är fel men jag tycker att det inte ska vara det. Jag vill att folk inte ska få hat för att våga vara sig själv.”

”Det måste finnas en viss gräns även på frihet där inte samhället tar till skada. Om frihet för t.ex dig är att skrika ut rasistiska kommentarer ute som kommer du få tänka om.”

” En fri människa respekterar andras frihet.”

”Men vad är det vi strävar att ha frihet ifrån? Är det frihet från ekonomiska begränsningar? Eller frihet från samhällets ideal och normer? Kanske är det inget av detta som faktiskt håller oss tillbaka från frihet, det kanske är själva livet. Kunskapen att vi inte är odödliga, att vi kan och kommer dö. Rädslan för att dö håller oss ifrån att leva livet. Vi lever hela våra liv, för vadå? Att uppnå den ultimata friheten? För isåfall borde ju döden vara den ultimata friheten. I döden har du inga begränsningar, och visst du lever ju inte. Men du är ju fri från allt… ”

”Frihet är för vissa en vanlig känsla. För andra – något otänkbart som är omöjligt att uppnå, men något som alla strävar efter.”

”En annan gång när jag känner mig fri är när jag har sovit ut och sedan när jag går upp på morgonen så känner jag en så stor lättnad och efter jag stigit upp från min säng och ätit frukost så har jag möjligheten att städa. jag älskar att städa i och med att det blir mer ordning och då får jag frid vilket gör att jag känner mig fri.”

”…frihet ska betyda att man får vara ärlig mot sig själv och att man ska vara fri till att gå på sanningens väg…om folk börjar att vara ärliga mot sig själv, alltså börja förstå sig själv och andra, så kommer de kunna förstå mer av världen som kan leda till att mer och mer bidrar till denna samhället som i sin tur kan leda till att alla gemensamt kan hitta lösningar till problemen i världen som den stora koldioxidutsläppen, fattigdom och i problem i andra delar av världen som t.ex. hedersvåld.”

”…jag skulle nog säga att mina föräldrar begränsar min frihet genom att säga till mig hur länge jag får vara ute, vilka olika platser jag får befinna mig på osv. Men ens föräldrar kan inte bestämma hela ens liv åt en, för att vi har en frihet som inte våra föräldrar eller någon annan kan ta ifrån oss, vår frihet över att få vara oss själva.”

”Frihet, självständighet och oberoende är det som fått människor att offra livet i kampen mot förtryck genom historien.”

”Det som gör min frihet begränsad är min religion för att min religion är väldigt viktig för mig. Min religion innehåller många bra och viktiga regler som det finns i dagens samhälle, te.x man får inte slå kvinnor, man får inte ta droger, man får inte röka. Jag tror att folket tycker att frihet är allt från att bestämma över sig själv till att bestämma vad man ska göra med sitt liv. Och jag håller med om det eftersom att jag kräver också att det ska vara så förutom om det är skadliga saker som te.x att döda, röka, dricka, snusa (för ungdomar under 18 år), eller att behandla folk eller familj på ett dåligt sätt.”

”Ekonomisk frihet är ouppnåelig, hur mycket du än jobbar kan och kommer pengarna ta slut.”

Frihet för vissa är att inte äga något. Man har inget att förlora.”

”Tar man en titt på alla som bröt systemet och hoppade av skolan ser vi många människor som är antingen kända, rika, framförallt glada. Skolan skulle göra dig smart, men en av dem smartaste männen som vandrat denna jord: Albert Einstein hade det inget vidare i skolan och kolla var han är nu. Samma med Bill Gates hoppade av skolan och är nu en av de två mest rikaste männen på jorden som man vet om. Båda de följde sitt hjärta och sin glädje vilket många har slutat att bry sig om.”

”Jag kan ju ta mina föräldrar som exempel, de säger att de bestämmer över vad jag ska bli. Förut blev jag sårad av det de sa, nu i efterhand har jag blivit modigare och det gör att jag har lust att visa de att jag tror på det jag vill bli och att jag ska kämpa för det! Ingen ska behöva höra att man inte kan drömma och bli det man vill!”

”Frihet är när du ska känna dig välkommen vart du än går. Där de inte finns någon utstötning eller mobbning. När 100 tals unga flickor och pojkar inte ska må psykiskt dåligt och går ärrade för livet. I min frihet ska inte omkring 50 unga per år begå självmord på grund av andras brist på respekt. Inom friheten respekterar vi varandra vi är enade.”

”Frihet kan också uttryckas på olika sätt som t.ex musik och filmer, man kan sjunga om sin frihet eller agera ut den. Jag vet inte om man kan bli helt fri, helt fri från alla normer och förväntningar, fri från sig själv helt enkelt, det är nog en av dem stora filosofiska frågorna som nog ingen har svar på.”

Mobildeln längst ned>

Specialfält för mobilvisning nedan. Ställ i så fall in responsive-visningar!

Frihetsförmedlingen är en självorganiserad myndighet, en tankesmedja och ett konstverk med uppdrag att stödja människors frigörelse från strukturer som låser dem inne i lönearbete och ekonomism.
Vår tids fixering vid jobbskapande och tillväxt framstår alltmer som ett hot mot både planeten och kommande generationer. Avancerad teknologi har radikalt ökat möjligheten att befria majoriteten från tvånget att lönearbeta, men används i dag främst för att skapa onödiga jobb som människor dessutom mår dåligt av att utföra. Samtidigt bestraffas de arbetslösa med systematiska tvångsåtgärder.
Frihetsförmedlingens viktigaste ansvar är därför att minimera och helst förhindra meningslös sysselsättning samt att motverka det generella kravet att stå till arbetsmarknadens förfogande. Förmedlingens övergripande målsättningar är att ge befolkningen stöd och struktur för frigörelse, att successivt öka det allmänna handlingsutrymmet och att inspirera till ett mänskligare samhällsbygge.
Frihetsförmedlingen initierades 2014 av konstnärerna Lars Noväng och John Huntington, vilka sedan starten gemensamt leder och utvecklar verksamheten.